پذیرش تحصیلی پزشکی در اروپا

پردیس ویزا

شرایط پذیرش تحصیلی پزشکی در اروپا

رشته پزشکی پرطرفدارترین و پردرآمدترین رشته در دنیاست. و دانشجویان بسیاری را از سراسر دنیا مجذوب خود کرده است. و همینطور این رشته در بین کشورها نیز بسیار پر اهمیت و حساس است. حساس به این جهت که اکثر کشورها رشته پزشکی را به زبان کشور خود ارائه می دهند. از این رو شرایط برای دانشجویان رشته پزشکی دشوار می شود. تنها سه کشور دروس رشته پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند که عبارتند از: انگلستان، ایرلند و جمهوری چک. که البته این کشورها نیز دارای شرایطی هستند از جمله اینکه دانشجویان خارجی باید مدرک زبان آیلتس با نمره 6 به بالا داشته باشند. در ادامه شرایط پذیرش تحصیلی پزشکی در اروپا را شرح داده ایم.

کشورهایی مانند: مجارستان، اکراین، اسپانیا، سوئیس، هلند، فنلاند، لیتوانی، لهستان، فرانسه، نروژ، سوئد، دانمارک، بلژیک و پرتغال  رشته پزشکی را به زبان خود تدریس می کنند. البته تحصیل در این کشورها رایگان است. و دانشجو فقط هزینه زندگی در این کشورها را باید پرداخت کند. تحصیل در رشته پزشکی و اخذ مدرک پزشکی در اروپا، مورد تائید تمام کشورهای اتحادیه اروپاست. و بهترین کشورها برای تحصیل در رشته پزشکی: آلمان، آمریکا، هلند، انگلستان، کانادا، سوئیس و ایرلند است.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ مدرک کارشناسی در اروپا

داشتن مدرک ایلتس حداقل نمره 6 یا نمره بالا در آزمون تافل

داشتن دیپلم با معدل بالا و کسب نمرات خوب از دروس شیمی، زیست و ریاضی

سابقه کارهای داوطلبانه مفید مرتبط با بهداشت و علوم پزشکی

توصیه نامه

رزومه کامل دانشجو

انگیزه نامه

متقاضیان دریافت گواهی نامه کارشناسی بین المللی(IB) باید دروس زیست شناسی و شیمی را در سطح بالا و سایر دروس را در سطح استاندارد داشته باشند.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد در اروپا

قبولی در آزمون ورودی

ارائه مدرک زبان آیلتس یا تافل با نمره 6.5 تا 7

ارائه مدرک کارشناسی با حداقل معدل GPA 80 در رشته پزشکی یا مدرکی مرتبط با علوم پزشکی

شرایط پذیرش تحصیلی پزشکی در برخی کشورهای اروپایی

انگلستان

کشور انگلستان به جهت داشتن بهترین دانشگاه های پزشکی و کیفیت بالای آموزش در تمامی رشته های تحصیلی، از گران ترین کشورهای اروپایی در زمینه تحصیل است. و بیشترین شهریه حدود 40 میلیون تومان در سال را از دانشجو دریافت می کند. دوره ی تحصیلی پزشکی در این کشور 7 سال است. که 2 سال تحصیل در کالج و 5 سال تحصیل در دانشگاه می باشد. البته کشور انگلستان برای ورود دانشجویان به دانشکده های پزشکی این کشور، آزمون ورودی با نام UKCAT برگزار می کند. این آزمون ضروری و به صورت آنلاین برگزار می شود. هدف از این آزمون بررسی توانایی های شناختی، تفکر انتقادی، تصمیم گیری، استدلال منطقی یا قضاوت اقتضایی به جهت دنبال کردن حرفه هایی در حوزه علوم پزشکی می باشد.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ مدرک کارشناسی در انگلستان

ارائه توصیه نامه از طرف مدیران گروه علمی یا اساتید

حداقل نمره 500 در آزمون UKCAT

گذراندن حداقل دو درس علوم پایه مانند شیمی و زیست

دارا بودن مدرک زبان آیلتس 6 یا 6.5

اخذ دیپلم IB و امتیاز حداقل 36 در درسهای زیست و شیمی و درس های دیگر با امتیاز 6  و در سطح استاندارد

مدارک مورد نیاز جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد در انگلستان

ارائه مدارک زبان آیلتس 6 یا 6.5

ارائه مدرک کارشناسی بهداشت و علوم پزشکی ( داشتن تخصص هایی مانند رادیولوژی، پژوهش بالینی، جراحی و… یا گذراندن دروسی مانند زیست شناسی، شیمی و فیزیک)

ارائه سابقه کار در بیمارستان یا کلینیک های درمانی

چک

کشور چک یکی از بهترین و همچنین ارزان ترین کشورهایی است که رشته پزشکی به زبان انگلیسی ارائه می دهد. این کشور دارای بهترین دانشگاه ها در سطح دنیاست. و دوره پزشکی در این کشور 6 سال است. یک سال کالج و 5 سال تحصیل در دانشگاه. دانشجویانی که مدرک زبان انگلیسی ندارند می توانند ابتدا در کشور چک یک دوره 3 تا 6 ماهه زبان انگلیسی را بگذرانند و سپس وارد دانشگاه شوند. دانشجویانی که دارای مدرک زبان و نمرات بالا در دروس شیمی، زیست و فیزیک هستند می توانند مستقیما وارد دانشکده پزشکی شوند. شهریه در دانشگاه های کشور چک حدود 6000 تا 8000 یورو می باشد.

ایرلند

کشور ایرلند نیز مانند کشور انگلستان و کشور چک رشته پزشکی را در دانشگاه های خود به زبان انگلیسی تدریس می کنند. ولی داشتن مدرک زبان آیلتس یا تافل با نمره بالا و تسلط داوطلب به زبان انگلیسی از شروط پذیرش دانشجوی پزشکی به این کشور می باشد. البته دانشجو باید آزمون ارزیابی ( HPAT ) سنجش مهارت های استدلال منطقی، توانایی حل مسئله و سطوح ارتباطات را نیز با امتیاز بالا ارائه دهد. تحصیل پزشکی در کشور ایرلند 6 سال است. و یک دانشجو نسبت به نوع دانشگاه، محل زندگی و هزینه زندگی سالانه بین 7000 تا 12000 دلار هزینه خواهد داشت. زندگی در کشور انگلیسی زبان با فرصت های شغلی و شرکت های پیشرو جهانی و 35000 دانشجوی بین المللی از سراسر دنیا؛ از ویژگی های کشور زیبای ایرلند است.

اسپانیا

کشور اسپانیا از کشورهایی است که پزشکی را به زبان خود ارائه می دهد. البته دانشجویانی که انگلیسی زبانند، می توانند دو سال تحصیل پزشکی را به زبان خود و 4 سال باقی مانده را حتما به زبان اسپانیولی تحصیل کنند. تحصیل پزشکی در کشور اسپانیا 6 سال است. 3 سال فارماکولوژی و علوم پایه و 3 سال آموزش بالینی در بیمارستان های آموزشی با نظارت پزشکان. مدارک دانشگاه های پزشکی اسپانیا مورد تائید در سراسر دنیاست. و شهریه دانشگاه های پزشکی در این کشور 20600 یورو در سال می باشد. کشور اسپانیا بیش از 70 دانشگاه دارد. برخی از بهترین دانشگاه ها در اسپانیا عبارتند از: دانشگاه CEU سن پابلو_ دانشگاه آلفونسو_ دانشگاه کارلوس مادرید_ دانشگاه Cardenal _ دانشگاه کامیلو خوزه سلا_ دانشگاه کاتولیک سن آنتونیو.

بورسیه کشور اسپانیا

بورسیه به دانشجویان پزشکی، معمولا به افراد با معدل بالا و در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکترا تعلق می گیرد. و در صورت بورسیه شدن، دانشجو می تواند در هر دانشگاهی تحصیل رایگان داشته باشد.

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل پزشکی در اسپانیا

ارائه پاسپورت با حداقل 3 ماه اعتبار

درخواست ویزای دانشجویی اسپانیا

ارائه فرم تکمیل درخواست ویزای تحصیلی پزشکی اسپانیا

ارائه مدارک مالی

گواهی عدم سوء پیشینه

ارائه مدارک بیمه و سلامت

دوقطعه عکس گذرنامه

نامه تائیدیه اصلی پذیرش از دانشگاه اسپانیا

رونوشت های علمی و رسمی

داوطلبان علوم پزشکی در کشور اسپانیا می توانند در رشته های مختلف پزشکی، کارشناسی یا کارشناسی ارشد داروسازی، پزشکی، دندان پزشکی، پرستاری، فیزیوتراپی یا اپتومتری تحصیل کنند.

 فرانسه

کشور فرانسه نیز مانند سایر کشورهای اروپایی برای ورود دانشجویان در رشته پزشکی شرایط ویژه ای در نظر گرفته است. تحصیل در دانشگاه های کشور فرانسه رایگان است. و تدریس در دانشگاه های دولتی فرانسه به زبان فرانسوی و در برخی دانشگاه های خصوصی به زبان انگلیسی ارائه می شود. مدت دوره تحصیل پزشکی عمومی در این کشور 4 تا 6 سال  و دندان پزشکی 5 تا 6 سال می باشد. دانشگاه های کشور فرانسه از کیفیت بالای آموزشی برخوردار و مورد تایید سایر کشورهای اروپایی و ایران است. تمامی دانشجویان پزشکی در طول مدت تحصیل، تسهیلاتی مانند بیمه و بلیط نیم بهای خدمات شهری، رستورانی و دانشگاهی دریافت می کنند.

دانشجویان ایرانی نیز علاوه بر این تسهیلات، هنگام ورود به فرانسه و ثبت نام در دانشگاه یا مراکز زبان، کارت اقامت یک ساله دانشجویی دریافت و هر سال نیز قابل تمدید است. پذیرش تحصیلی پزشکی در کشور فرانسه بدون کنکور نیز امکان پذیر است. و به این صورت است که هر ساله آزمونی سخت از داوطلبین گرفته می شود. این آزمون در دانشگاه های خصوصی برگزار می شود. و دانشجویان بعد از قبولی در آزمون، با شرایطی که دارای مدرک زبان انگلیسی باشند و هزینه تحصیل در دانشگاه خصوصی را پرداخت کنند، می توانند مشغول به تحصیل در رشته پزشکی شوند.

اتریش

کشور اتریش و کشور آلمان تدریس رشته پزشکی را به زبان آلمانی ارائه می دهند با شرایط متفاوت.

کشور اتریش به دانشجویان بین المللی در رشته پزشکی اجازه ورود به کشورش بدون مدرک زبان را می دهد. و تنها شرط برای داوطلبین، قبولی در کنکور همین رشته می باشد. ولی کشور آلمان از دانشجو مدرک زبان B2 را تقاضا می کند. دانشگاه وین از معتبرترین دانشگاه های جهان است. و مدت تحصیل پزشکی در این کشور 6 سال است و شهریه پزشکی و دندان پزشکی در این کشور بین 300 تا 700 یورو در ترم می باشد. دانشگاه های مرکزی وین، تکنیک وین و دانشگاه boKu در مقطع دکترا از دانشجویان شهریه دریافت نمی کنند. در کشور اتریش اجازه کار به دانشجویان کارشناسی 10 ساعت و به کارشناسی ارشد و بالاتر 20 ساعت در هفته داده می شود. که دانشجو به ازای هر ساعت کار، 7 یورو دریافت می نماید.

سوئد

کشور سوئد رشته پزشکی را به زبان سوئدی ارائه می دهد. و افرادی که تسلط به زبان سوئدی ندارند می توانند در دانشگاه در کلاس های آمادگی این کشور شرکت کنند. مدت زمان تحصیل پزشکی در سوئد 6 سال است و هزینه تحصیل در این کشور بر اساس دوره تحصیلی و نوع دانشگاه بین 6000 تا 12000 یورو در هر ترم می باشد. البته هزینه دندان پزشکی در این کشور بیشتر می باشد. بهترین دانشگاه های کشور سوئد: دانشگاه کارولینسکا، اوپسالا، گوتنبرگ، لینوشوپینگ و دانشگاه لوند است که هر ساله هزاران دانشجو در این دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستند.

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل پزشکی در سوئد

داشتن مدرک زبان انگلیسی آیلتس یا تافل

ترجمه رسمی شناسنامه و کارت ملی

اصل گذرنامه با یک سال اعتبار

ترجمه رسمی مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی

ارائه SOP

انجام آزمایشات پزشکی طبق اعلام دانشگاه

ارائه گواهی مهارت زبان سوئدی که توسط TISUS صادر شده باشد

ترجمه رسمی ریزنمرات مقطع متوسطه با مهر دادگستری و وزارت خارجه

ارائه PROPOSAL

ارائه حساب بانکی که تمکن مالی شما را با یک BANK STATEMENT ارزی و به لاتین تائید کند

ارائه گواهی عدم سوء پیشینه و ترجمه رسمی.

متقاضیان عزیز با شرایط تحصیل پزشکی در اروپا و برخی کشورهای اروپایی آشنا شدید. اکنون به مقایسه و شرایط تحصیل پزشکی در اروپا و آمریکا می پردازیم.

شرایط پذیرش تحصیلی پزشکی در اروپا و آمریکا

داوطلبان در هر کشور اروپایی که تحصیل کنند، مدرکشان مورد قبول کشورهای اتحادیه اروپاست. پذیرش دانشجوی پزشکی در کشورهای اروپایی آسان ولی بعد از فارغ التحصیلی، به کار گیری متقاضی در سمت پزشک و مشغول شدن به این حرفه در کشورهای اروپایی دشوار است.

در کشور آمریکا اخذ پذیرش پزشکی برای داوطلبین بسیار سخت است. متقاضی برای ورود به دانشگاه های پزشکی آمریکا باید مدرک کارشناسی داشته و آزمونMCAT ( آزمون زیست شناسی، روانشناسی، شیمی و مهارتهای استدلالی و تحلیل انتقادی ) را گذرانده باشد. ولی بعد از فارغ التحصیلی، دانشجویان می توانند در یک کلینیک یا بیمارستانی در آمریکا مشغول به کار شوند.

جهت اطلاع بیشتر با شرایط پذیرش تحصیلی پزشکی در اروپا مشاورین پردیس ویزا تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *