اخذ پذیرش تحصیلی پزشکی در آلمان

پردیس ویزا

اخذ پذیرش تحصیلی پزشکی در کشور آلمان

اخذ پذیرش تحصیلی پزشکی در آلمان یکی از راه های دستیابی به اقامت کشور آلمان است. کشور آلمان با پاسپورت معتبر، اقتصادی قدرتمند و کیفیت بالای آموزش، درخواست بسیاری از دانشجویان بین المللی برای تحصیل در رشته پزشکی را می پذیرد.

دوره تحصیلی تا اخذ مدرک دیپلم در کشور آلمان 13 سال است. و دانش آموزان آلمانی دیپلم Abitur را کسب می نمایند. که معدل بالای این مدرک شانس بیشتری برای ورود به دانشگاه را دارا می باشد.

اگر فرد دانشجو این مقطع را نگذرانده باشد باید کالج یا همان فاندیشن قبل ورود به دانشگاه را بگذراند. تحصیل پزشکی در دانشگاه های کشور آلمان به دو صورت، دولتی و خصوصی انجام می شود که نسبت به نوع دانشگاه شرایط متفاوت است.

برخی از دانشگاه های پزشکی در آلمان آزمون ورودی به زبان آلمانی برگزار می کنند. به نام ( TMS )  Test fur Medizinische Studiengange که دانشجویان برای شرکت در این آزمون ها مدرک زبان حداقل B1 نیاز دارند. و برای ورود به دانشگاه باید زبان آلمانی خود را ارتقا بخشند. و به سطح B2 برسند.

تحصیل در اکثر دانشگاه های آلمان بجز هزینه های مربوط به بیمه و خدمات، رایگان است. البته دانشگاه های دولتی ایالت Baden Wurttenberg شهریه دریافت می کنند. و سایر دانشگاه ها نیز فقط هزینه ثبت نام مبلغی حدود 250 یورو معادل 290 دلار آمریکا شهریه دریافت می کنند.

دانشگاه های خصوصی یا دانشگاه هایی که به زبان انگلیسی تدریس می شوند، نسبت به رشته تحصیلی و نوع دانشگاه از دانشجویان بین المللی یا خارج از اتحادیه اروپا شهریه بین 3000 تا 20000 یورو در هر سال دریافت می کنند.

هزینه زندگی دانشجو نیز بسته به نوع شهر و سبک زندگی مبلغی حدود 10200 یورو در سال می باشد. دانشجویانی که در رشته پزشکی در آلمان تحصیل می کنند، می توانند اقامت این کشور از طریق تحصیل را نیز دریافت کنند. آغاز سال تحصیلی پزشکی در کشور آلمان فقط ماه سپتامبر است.

مدت زمان تحصیل در دانشگاه های آلمان در رشته پزشکی 6 سال و رشته دندانپزشکی 5 سال می باشد. مدرک پزشکی عمومی در کشور آلمان به عنوان کارشناسی ارشد محسوب می شود. و دانشجویان در این مقطع تحصیلی پروانه پزشکی دریافت و در صورت ادامه تحصیل در رشته دکترا، اقدام می نمایند.

شرایط سنی جهت تحصیل پزشکی در کشور آلمان

در رشته پزشکی برای دانشجو محدودیت سنی وجود ندارد و تحقیقات و سوابق علمی دانشجو در اولویت دانشگاه و پذیرش قرار می گیرد اما همیشه افرادی که سنی کمتر از 30 سال دارند، بیشتر پذیرش می شوند.

پذیرش دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی در کشور آلمان به دو روش امکان پذیر است

1_ افرادی که با مدرک پیش دانشگاهی به تحصیل در دانشگاه های آلمان در رشته پزشکی اقدام می کنند. که این روش نیز دارای شرایطی است مانند:

ارائه مدرک زبان آلمانی حداقل B1 که از موسسه گوته یا انجمن فرهنگی ایران و اتریش اخذ شده باشد_ ارائه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی با معدل بالای 17_ پذیرش در کالج M_Kurs به مدت یک سال و فارغ التحصیل شدن با معدل بالا از ازمون FSP ( متقاضیانی که در مرحله اول و دوم ضعیف هستند می توانند با بالا بردن معدل در کالج، شانس قبولی خود را در پذیرش دانشگاه پزشکی در آلمان افزایش دهند).

2_ افرادی که دانشگاه رفته یا کالج خاصی را گذرانده اند و تقاضای اخذ پذیرش پزشکی در دانشگاه های آلمان را دارند. شرایط برای این افراد سخت تر از گروه اول است. زیرا علاوه بر اینکه امکان دریافت مدرک کالج M_Kurs را از دست می دهند، نمی توانند معدل خود را نیز ارتقا بخشند. همچنین معدل دیپلم و پیش دانشگاهی این افراد باید بالای 19_19.5 باشد و همینطور مدرک زبان آلمانی B1 داشته باشند.

بورسیه و تحصیل رایگان رشته پزشکی در آلمان

اخذ بورسیه پزشکی در آلمان دشوار است. نمرات تحصیلی، معدل دیپلم و پیش دانشگاهی متقاضی باید عالی باشد. و قبولی در رشته پزشکی در یکی از دانشگاه های معتبر و خوب ایران را اخذ و مدرک زبان آلمانی نیز در سطح B2 باشد. تا متقاضی بتواند با این مدارک، سوپروایزری از یکی از دانشگاه های پزشکی آلمان پیدا کند. و برای اخذ بورسیه و پذیرش آن دانشگاه، برای تحصیل پزشکی در کشور آلمان اقدام نماید.

مزایای تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

کمبود تعداد پزشکان در آلمان

آموزش اصول تحقیقاتی و مراقبت از بیمار

آلمان کشوری پیشرو در زمینه مراقبت های سلامتی

شرکت بسیاری از پزشکان در پروژه های تحقیقاتی

سطح بالای استاندارد آموزشی با آزمایشات استانی با کیفیت بالا
ارائه دهنده برنامه هایی برای پشتیبانی از دانشجویان بین المللی

مشغول به کار شدن اکثر فارغ التحصیلان رشته پزشکی در آلمان

ارائه روش های درمانی جدید جنبه ها و شبیه سازی با عروسک

شرایط دانشجویان پس از تحصیل پزشکی در کشور آلمان

دانشجویانی که در رشته پزشکی درآلمان فارغ التحصیل می شوند، می توانند در بیمارستان های خصوصی تحت نظر کلیسا، بیمارستان های دولتی یا بیمارستان هایی که توسط NGO اداره می شوند، مشغول به کار شوند. البته کار در بیمارستان نیز به دو بخش تقسیم می شود:

بخش بستری و بخش سرپایی. که در این بخش پزشکانی که تحت پوشش بیمه هستند، می توانند خدمات خود را ارائه دهند. لازم به ذکر است پزشکانی که در آلمان مشغول به کار هستند باید در اداره بیمه ثبت نام کنند تا فعالیت های پزشکی و سابقه کاریشان ثبت شود.

شرایط تحصیل دندان پزشکی در کشور آلمان

دندان پزشکی از رشته های پرطرفدار در میان دانشجویان بین المللی است. دندان پزشکی عمومی به زبان آلمانی ارائه می شود. از این رو دانشجویان مشتاق به این رشته باید کاملا به زبان آلمانی جهت ارتباط با بیماران تسلط داشته باشند.

دندان پزشکی 10 ترم به صورت پیوسته ارائه می گردد. و به دو بخش تقسیم می شود. بخش اول 5 ترم است که دانشجو درس های علوم پایه مانند شیمی، فیزیک و زیست شناسی را می گذراند این بخش، دوره پیش از ورود به کلینیک نام دارد.

بخش دوم نیز 5 ترم می باشد. و دانشجو دروس تخصصی دندان پزشکی که بیشتر دروس عملی در کلینیک های دندان پزشکی است را می گذراند. شهریه تحصیل دندان پزشکی در بسیاری از دانشگاه های دولتی آلمان حدود 500 یورو می باشد. و در دانشگاه های خصوصی شهریه بیشتری باید پرداخت شود.

ولی کیفیت تحصیلی در هر دو دانشگاه یکسان و دارای سطح بالایی است. به دانشجویان رشته دندان پزشکی اجازه کار هنگام تحصیل به مدت 10 تا 30 ساعت در هفته داده می شود. که دستمزد پرداختی بین 8 تا 10 یورو در یک ساعت است.

اسامی تعدادی از دانشگاه های برتر پزشکی در کشور آلمان

دانشگاه هانوفر_ دانشگاه روت آخن_ دانشگاه هایدلبرگ_ دانشگاه فرایبورگ_ دانشگاه مونستر_ دانشگاه ویتن هرک_ دانشگاه لایپزیک_ دانشگاه لوبک_ دانشگاه ورزبورگ_ دانشگاه مگدبورگ_ دانشگاه توبینگن_ دانشگاه لوبک_ دانشگاه بن_ دانشگاهدوسلدورف و….

مدارک مورد نیاز جهت تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در آلمان

ارائه کپی پاسپورت

ارائه عکس پاسپورت

ارائه کپی شناسنامه

پوشش بیمه درمانی

ارائه بیوگرافی کامل و رزومه متقاضی

انگیزه نامه یا هدف از ادامه تحصیل در کشور آلمان

ارائه گواهی پایان دوره دیپلم و ریزنمرات آن

ارئه گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی و ریزنمرات آن

دارا بودن مدرک زبان آلمانی حداقل سطح B1 یا مدرک آیلتس 6 به بالا

گواهی قبولی در کنکور سراسری

توصیه نامه

ارائه فرم پرشده تقاضای تحصیلی

همه مدارک فوق باید به زبان آلمانی ترجمه شده باشند.

البته در برخی مواقع نسبت به نوع دانشگاه، مدارکی مانند GMAT یا GRE نیز لازم است.

 

جهت اطلاع بیشتر با مشاورین پردیس ویزا تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *