اخذ اقامت کشور ترکیه

پردیس ویزا

اخذ اقامت کشور ترکیه

اخذ اقامت ترکیه به علت کوتاه بودن پروسه و نزدیک بودن این کشور به ایران مورد تقاضای عده‌ی کثیری از متقاضیان است. کشور ترکیه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن بخشی از این کشور در اروپا، آب و هوایی چهار فصل و اقتصادی قدرتمند. از محبوب ترین مقاصد گردشگری با جذب 30 میلیون توریست سالانه در رتبه ششم صنعت گردشگری دنیا قرار دارد.

به همین جهت متقاضیان بسیاری برای اخذ اقامت این کشور درخواست می دهند البته لازم به ذکر است که ورود اتباع ایرانی به کشور ترکیه بدون ویزاست. و تا 3 ماه می توانند در این کشور تردد نمایند و بعد از پایان زمان مورد نظر، می توانند این اقامت را تمدید نمایند. البته این اقامت توریستی بدون ویزا، اجازه هیچگونه کار، تحصیل یا فعالیت شغلی را به متقاضی نمی دهد.

کشور ترکیه دارای دو نوع اقامت، اقامت موقت و اقامت دائم می باشد.

اقامت موقت 

این نوع اقامت معمولا یا توریستی ( گردش و بازدید از کشور ترکیه ) یا به جهت فعالیت های کاری، اقتصادی یا تحصیلی است. که اتباع خارجی به مدت محدودی اجازه ماندن در کشور ترکیه را خواهند داشت. البته این نوع اقامت غیر قابل تمدید است ولی در برخی موارد، پس از پایان رسیدن زمان اقامت، آن را می توان برای یک یا چند دوره تمدید کرد.

اقامت دائم  

متقاضی می تواند برای اخذ اقامت دائم، ابتدا اقامت کوتاه مدت تمدید شونده دریافت و پس از چند دوره تمدید، اقامت موقت را به اقامت دائم تبدیل کند. اقامت دائم دارای شرایط خاصی است از جمله: نداشتن سابقه کیفری در سه سال گذشته در کشور ترکیه، اقامت در کشور ترکیه به مدت 8 یا 5 سال متوالی، داشتن درآمد پایدار و تامین خانواده، عدم دریافت کمک اجتماعی در سه سال گذشته در کشور ترکیه، رعایت قوانین و نظم عمومی، داشتن بیمه معتبر پزشکی، ازدواج، سرمایه گذاری و خرید ملک در کشور ترکیه است

راحت ترین روش اخذ اقامت کشور ترکیه، خرید ملک یا سرمایه گذاری مانند ثبت شرکت در این کشور است. همچنین اگر از یک کارفرمای ترکیه ای درخواست داشته باشید، اقامت کاری نیز یکی از روش های آسان اخذ اقامت ترکیه است. البته تمامی این روش ها پروسه زمانی بین 5 تا 8 سال را باید طی کند.

اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت

متقاضی با ثبت و فعال نمودن شرکت و دریافت اجازه کار از وزارت کار کشور ترکیه به مدت 5 سال . می تواند درخواست اخذ اقامت دائم نماید و پس از قبول درخواست، متقاضی میتواند پاسپورت و شناسنامه ترک دریافت نماید.

اقامت ترکیه از طریق خرید ملک یا اقامت دائم با مبلغ 250 هزار دلار

در قانون ترکیه که در سال 2013 به تصویب رسید، اتباع خارجی می توانند با خرید ملک به قیمت 250 هزار دلار یا سرمایه 250 هزار دلاری اقامت دائم دریافت کنند ولی با خرید ملک با قیمت پایینتر اقامت یک ساله را دریافت و پس از چند سال تمدید و گذشت 5 یا 8 سال اقامت دائم کشور ترکیه را اخذ نمایند.

این نوع اقامت علاوه بر اینکه برای متقاضی سودمند است و ملک سالانه دارای افزایش قیمت می شود، هزینه های اضافی مانند هزینه ثبت و نگهداری شرکت را نخواهد داشت. متقاضی ابتدا ملک را خریداری می کند و سپس با تکمیل و ارائه مدارک زیر فرایند انتقال را انجام می دهد.

مدارک مورد نیاز

  • سند ملک
  • نامه اداره ثبت املاک که اجازه فروش را به صاحب ملک می دهد
  • برگه بیمه
  • 4 قطعه عکس
  • برگه راندوو
  • کپی پاسپورت
  • فیش واریزی مالیات اقامت
  • بیمه نامه ملک

اقامت ترکیه از طریق کار و استخدام

طبق قوانین وزارت کار کشور ترکیه، الویت استخدام نیروی کار ابتدا با اتباع ترکیه است مگر اینکه هیچ نیروی بیکاری با تخصص متقاضی در ترکیه موجود نباشد. شرکت های ثبت شده در کشور ترکیه می توانند نسبت به حرفه و تخصص مورد نیاز ترکیه از وزارت کار اجازه گرفته و متقاضی را دعوت به همکاری در ترکیه نماید. متقاضی پس از استخدام، ویزای یک ساله دریافت می کند و می تواند هر سال این ویزا را تمدید و با گذشت 5 سال از اقامت کاری متقاضی، اقامت دائم به متقاضی ارائه می گردد.

اقامت ترکیه از طریق ازدواج

متقاضی می تواند از طریق ازدواج با شهروند ترک که دارای پاسپورت و ملیت ترکیه است اقامت موقت گرفته و پس از گذشت 3 تا 5 سال از ازدواج، درخواست اقامت دائم در کشور ترکیه نماید. البته چند نکته در مورد این نوع ازدواج وجود دارد که باید رعایت شود. اول اینکه ازدواج نباید صوری باشد و فردی که متقاضی با او ازدواج می کند نباید پناهنده ترکیه باشد.

سن ازدواج دختران و پسران ترک 18 سال به بعد است تا بتوانند بدون رضایت والدین ازدواج کنند. اگر شخص مورد نظر برای ازدواج دختر ترک باشد و طلاق گرفته باشد، از زمان طلاق وی باید 300 روز سپری شود. تا امکان ازدواج مجدد وی فراهم شود. بستگان نزدیک نیز نمی توانند با هم ازدواج کنند.

اقامت تحصیلی و دانشجویی ترکیه

دانشجویانی که قصد تحصیل در کشور ترکیه را دارند ابتدا باید مدرک تومر( شرکت در آزمون زبان ترکی ) دریافت کنند. پس از اخذ این مدرک و پذیرش از یک دانشگاه در ترکیه، که البته دانشگاه های ترکیه به زبان ترکی و انگلیسی تدریس می شود. متقاضی می تواند ثبت نام و برای دریافت ویزای دانشجویی و اقامت ترکیه اقدام نماید صدور ویزای تحصیلی یک ساله است و پس از پایان ویزا می تواند تمدید شود.

اگر دانشجو متاهل باشد همسر وی نیز می تواند به همراه متقاضی در ترکیه اقامت داشته باشد. محدودیت سنی برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا وجود ندارد ولی در مقاطع کارشناسی تا 30 سال است. دانشجو می تواند با پرداخت 300 دلار بیمه درمانی دریافت نماید. همچنین دانشجو با ویزای دانشجویی می تواند 20 ساعت کار دانشجویی در هفته داشته باشد. دانشجویان در شهرهای بزرگ کشور ترکیه،هزینه ای حدودا 500 دلار و شهرهای کوچک دارای هزینه 400 دلار است. تعطیلات پایان سال تحصیلی نیز 3 تا 4 ماه از اواخر ژوئن تا اواسط سپتامبر است.

اقامت خانوادگی کشور ترکیه

اجازه اقامت خانوادگی ترکیه، مختص شهروندان ترک که دارای یکی از اجازه اقامتها هستند یا پناهجویان و اتباع خارجی است. مدت زمان این اقامت 3 ساله است. در این نوع اقامت، اجازه تحصیل بدون نیاز به اقامت دانشجویی تا سن 18 سال تامین می شود و متقاضی می تواند برای همه فرزندان خود اجازه اقامت درخواست کند. اگر چند همسر داشته باشد، فقط برای یکی از همسران خود می تواند درخواست اقامت خانوادگی دهد.

اقامت بشر دوستانه در کشور ترکیه

مدت اعتبار اقامت بشر دوستانه در کشور ترکیه، یک ساله و با اجازه وزارتخانه و تمدید از سوی استانداری می باشد که مقررات اجازه این نوع اقامت در ماده 44 آئین نامه حفاظت بین المللی و اجرای قانون اتباع خارجی ذکر گردیده و متقاضی این اقامت موظف است. بعد از اجازه اقامت بشر دوستانه، به مدت 20 روز  آدرس خود را در سیستم ثبت آدرس، ثبت و بجز اقامت بلند مدت در صورت لزوم می تواند برای یکی دیگر از انواع اقامتها درخواست دهد.

اقامت از طریق اجاره خانه یا اقامت توریستی

متقاضی زمانی که بخواهد بیش از 3 ماه اقامت در کشور ترکیه داشته باشد می تواند با عقد قرار داد اجاره خانه در کشور ترکیه، اقامت یک ساله دریافت کند. البته با دریافت این نوع اقامت، متقاضی حق کار یا تحصیل در این کشور را ندارد. ولی به دلیل هزینه پایین و زمان کوتاه دریافت اقامت و امکان اقامت یک ساله برای متقاضیان در این کشور وجود دارد.

مدارک لازم جهت اقامت توریستی در قانون جدید کشور ترکیه

  • پاسپورت و کپی پاسپورت.
  • بیمه سلامت یک ساله.
  • تایید اجاره نامه توسط دفترخانه.
  • 4 قطعه عکس مخصوص کارت اقامت.
  • فیش واریز اداره مهاجرت.
  • قرار داد اجاره خانه به نام شخصی که قصد اخذ اقامت دارد.
  • دریافت شماره مالیاتی از ورگی دایرسی.
  • درخواست راندوو.
  • نداشتن سابقه کیفری.

تهیه این مدارک نسبت به تعداد درخواست ممکن است کم یا زیاد یا پرهزینه باشد.

جهت اطلاعات بیشتر با مشاورین پردیس ویزا تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *