اخذ اقامت چین

پردیس ویزا

اخذ اقامت چین

کشور پهناور چین به دلیل رشد سریع اقتصادی، دانشگاه های معتبر و هزینه های پایین زندگی، متقاضیان بسیاری برای اخذ اقامت چین جذب می نماید. کشور مهاجرپذیر چین روش های گوناگونی برای مهاجرت و مهاجران در نظر گرفته است. متقاضیان جهت ورود به کشور چین ابتدا به ویزا نیاز دارند. انواع ویزاهای ورودی به کشور چین عبارتند از: ویزای تحصیلی، توریستی، کاری و غیره. هر کدام از این ویزاها برای مدت زمان مشخصی در نظر گرفته می شود.

انواع ویزای کشور چین

ویزای نوع Q1 مختص افرادی است که اعضای خانوادشان شهروند چین هستند. و با اخذ اقامت دائم چین قصد دارند که به خانواده هایشان برای مدت بیش از 180 روز بپیوندند.

ویزای نوع Q2 مختص افرادی است که برای بازدید اقوام کمتر از 180 روز نیاز دارند.

ویزای نوع S1 مختص افرادی است که برای امور خصوصی یا دیدار با کسانی که در چین کار یا تحصیل می کنند و مدت زمان بالای 180 روز را نیاز دارند.

ویزای نوع S2 خارجیانی که قصد بازدید از اعضای خانواده خود در چین را به مدت کمتر از 180 روز دارند.

ویزای نوع J1  مختص روزنامه نگاران بین المللی سازمان های خبری که بیش از 180 روز قصد ماندن در چین را دارند.

ویزای نوع J2 مختص روزنامه نگارانی است که کمتر از 180 روز قصد ماندن در چین را دارند.

ویزای نوع X1  مختص افرادی است که برنامه تحصیل در چین به مدت بیش از 180 روز را دارند.

ویزای نوع Z  مختص افرادی است که قصد کار و کاریابی در چین را دارند.

ویزای نوع R مختص افرادی است که از استعداد یا مهارت های بالایی برخوردارند. که این مهارت ها در چین مورد نیاز است.

ویزای نوع M مختص افرادی است که قصد تجارت در چین را دارند.

ویزای نوع L مختص افرادی است که توریستی به چین سفر می کنند.

ویزای نوع G مختص افرادی است که قصد سفر از طریق چین را دارند.

ویزای نوع D مختص افرادی است که قصد اقامت و زندگی در کشور چین را دارند.

ویزای نوع F مختص افرادی است که قصد سفر به چین برای دید و بازدید، مبادلات و… را دارند.

ویزای نوع C مختص افرادی است که خدمه وسایل حمل و نقل بین المللی هستند.

 

متقاضیانی که قصد اقامت بیشتری را در این کشور دارند می توانند اقامت موقت یا اقامت دائم این کشور را درخواست نمایند. متقاضیان جهت دریافت اقامت کشور چین می توانند از طریق یکی از روش های زیر اقدام نمایند.

اخذ اقامت چین از طریق: تحصیل، ازدواج، کار، تولد فرزند و سرمایه گذاری.

 

اقامت چین از طریق تحصیل

 اقامت تحصیلی یکی از بهترین روش های مهاجرت به چین است. به این جهت که دانشجو بعد از اتمام تحصیل و یافتن شغل و جلب نظر کارفرما می تواند در چین مانده و اقامت کاری دریافت نماید. البته لازم به ذکر است که سفارت فقط برای دانشگاه های معتبر ویزا صادر می نماید و این می تواند امتیاز خوبی برای دانشجویانی که قصد تحصیل در کشور چین را دارند، داشته باشد. همچنین تحصیل در کشور چین اگر به زبان چینی یا از طریق بورس صورت پذیرد هزینه ها تقریبا رایگان می باشد. البته زبان چینی برای دانشجویان در مقطع کارشناسی الزامی می باشد. دانشجویان متقاضی می توانند با ویزای نوع X  وارد کشور چین شده و به مدت 30 روز زمان دارند که برای اقامت خود اقدام نمایند.

مدارک مورد نیاز جهت اقامت تحصیلی چین:

2 قطعه عکس

پاسپورت

ویزا

فرم درخواست دانشجوی خارجی که توسط موسسه عالی چین صادر شده باشد.

تعهد نامه والدین برای دانش آموزانی که برای مقطع ابتدائی یا متوسطه قصد تحصیل در چین را دارند.

گواهی پزشکی که در خاک کشور چین صادر می شود.

 

اخذ اقامت چین از طریق ازدواج

یکی از راه های مهاجرتی و دریافت اقامت کشور چین، ازدواج است البته ازدواج با شخصی که تابعیت کشور چین را داشته باشد. سن قانونی ازدواج در کشور چین برای خانم ها 20 سال و برای آقایان 22 سال است. که در این صورت متقاضی دو سال بعد از ازدواج، می تواند اقامت دائم را دریافت نماید. البته برخی از ایالت ها در چین یک گواهی وضعیت که وزارت خارجه آن را تائید کرده باشد. و به تائید دفاتر اسناد رسمی رسیده باشد را از متقاضی طلب می نمایند.

متقاضی بعد از اینکه وارد کشور چین شد می تواند با معرفی محل زندگی نامزد خود و ارائه اسناد دال بر این نوع اقامت و همچنین مراجعه به بیمارستان تعیین شده و تایید پزشک، ازدواج خود را رسما ثبت نماید. و بعد از دو سال اقامت دائم دریافت نماید. البته متقاضی در این مدت که با همسر چینی خود زندگی می کند باید به زبان چینی مسلط شود. و همسر چینی نیز برای این ازدواج باید دارای شرایط مالی مناسبی باشد.

مدارک مورد نیاز جهت اقامت از طریق ازدواج
  • گواهی اشتغال و درآمد قابل قبول
  • ارائه گواهی مجرد بودن متقاضی، ملیت، جنسیت، شماره شناسنامه، تاریخ و محل تولد. که همه این شناسه باید توسط وکیل رسمی و مقامات دولتی تائید و تاریخ صدور آن بیشتر از سه ماه نباشد.

 

اقامت به چین از طریق کار

اقامت به چین از طریق کار، یکی از مشکل ترین راه های اقامت است به این جهت که کارفرما زمانی می تواند درخواست استخدام کارگر خارجی دهد، که آن شغل توسط افراد داخلی درخواست نداشته باشد. متقاضیانی که قصد کار در چین و دریافت اقامت این کشور از طریق کار و اشتغال را دارند، ابتدا باید شغل مورد نظر را پیدا نماید. سپس مجوز استخدام نیز باید توسط وزارت کار تائید شود این مجوز فقط برای منطقه تعیین شده و 5 ساله صادر می گردد. متقاضی باید 30 روز قبل از انقضای تاریخ، برای تمدید مجدد اقدام نماید. متقاضیانی که در دفاتر خارجی فعال یا دفاتر نمایندگی ها در کشور چین استخدام می شوند با ویزای نوع Z  می توانند وارد کشور چین شوند.

 شرایط و مدارک دریافت کار توسط متقاضی به شرح زیر است:

پاسپورت معتبر

عدم سابقه کیفری

اخذ ویزای استخدام

سن بالای 18 سال

کارفرما مشخص شده باشد.

تخصص در شغل و ارائه کار حرفه ای.

نامه قصد اشتغال.

گواهی پزشکی که در خاک چین صادر می شود.

نسخه اصل و کپی گواهی اشتغال.

نسخه اصل و کپی کارت کارمندی که توسط شرکت خارجی صادر شده باشد.

 

اقامت از طریق تولد فرزند

فرزندی که در خاکی غیر از کشور چین بدنیا بیاید در صورتی که پدر یا مادر طفل چینی باشد، فرزند نیز می تواند تابعیت چینی داشته باشد. کشور چین بر اساس سیستم خون پیش می رود و بنابراین اگر فرزند یکی از والدینش چینی باشد، اقامت چین به فرزند نیز داده می شود. اما اگر فرزندی در کشور چین متولد شود ولی والدین آن فرزند چینی نباشند، دولت چین طبق یک سری شرایط می تواند تابعیت کشور چین را به فرزند دهد. بعد از مدت زمانی پدر و مادر طفل نیز تابعیت چین را اخذ می نمایند.

 

اقامت از طریق سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در کشور چین می تواند به صورت ملک، نقدی یا ماشین آلات صنعتی باشد. به دو روش نیز می شود در این کشور سرمایه گذاری کرد. روش اول  سرمایه گذار می تواند برای خود و کاملا شخصی در کشور چین سرمایه گذاری کرده یا شرکت ثبت نماید و از این طریق کار، زندگی و در نهایت اقامت بگیرد. یا با یک شخص چینی قصد مشارکت داشته باشد که در این صورت سرمایه متقاضی نباید کمتر از 25% کل سرمایه شرکت باشد.

برای سرمایه گذاری و اقامت کشور چین، متقاضی ابتدا می تواند با ویزای نوع Z  با خانواده به کشور چین سفر نماید و سپس برای اقامت خود و خانواده 30 روز مهلت دارد که در کشور چین درخواست دهد. میزان سرمایه گذاری در کشور چین نسبت به شرایط اقتصادی متفاوت است.در کل این مبلغ نباید کمتر از 400 میلیون دلار در سال باشد البته در بعضی مناطق از 500 هزار دلار تا 2 میلیون دلار متغیر است.

مدارک مورد نیاز جهت اقامت از طریق سرمایه گذاری

دو قطعه عکس

نسخه اصل و کپی گواهی اشتغال صادر شده توسط دفتر کار و امنیت اجتماعی پکن

گواهی پزشکی صادر شده در چین

نسخه اصل و کپی مجوز کسب و کار صادر شده توسط اداره صنعت و بازرگانی چین

پاسپورت و ویزا

 

جهت اطلاع بیشتر از روش های اقامتی چین با ما تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *