پذیرش تحصیلی پزشکی در استرالیا

پردیس ویزا

اخذ پذیرش تحصیلی رشته پزشکی در استرالیا

پذیرش تحصیلی پزشکی در استرالیا. تحصیل در رشته پزشکی همیشه مورد توجه دانشجویان در سراسر دنیا قرار دارد. و کشورهای بسیاری دارای دانشگاه های معتبر جهت یادگیری دانش پزشکی در دنیا هستند. کشور استرالیا نیز به دلیل رفاه اجتماعی، کیفیت دانشگاه ها و درآمدهای بالا، توجه دانش آموزان رشته تجربی را به خود جذب کرده است. کشور استرالیا دارای دانشگاه های معتبر پزشکی است که در بین دانشجویان این رشته از اعتبار و محبوبیت خاصی برخوردار است.

مدت زمان دوره پزشکی در کشور استرالیا بین 5 تا 7 سال می باشد. که تعداد کمی از دانشگاه های استرالیا طی شرایطی رقابتی و برگزاری آزمون های سخت، دانش آموزان را مستقیما برای دوره 5 ساله پزشکی انتخاب و آموزش می دهند. البته این روش برای دانش آموزان ایرانی که دیپلم خود را در کشور خود اخذ کرده اند بسیار مشکل است. ولی می توانند به مدت یک سال پیش دانشگاهی Foundation را از یکی از کالج های استرالیا اخذ و آزمون ISAT را با معدل بالا بگذرانند. و خود را برای پزشکی استرالیا با روش مستقیم آماده نمایند.

ولی اکثر دانشگاه های این کشور دوره تحصیل پزشکی را 7 ساله که شامل 3 سال دوره لیسانس علوم پایه و 4 سال دوره پزشکی است ارائه می دهند. و البته این امکان برای دانشجویان سال آخر پزشکی وجود دارد که می توانند مراحل بالینی را خارج از کشور استرالیا مانند بخش های کمک رسانی سازمان ملل یا دانشکده پزشکی هاروارد بگذرانند. پذیرش دانشجوی پزشکی در کشور استرالیا برای دانشجویان خارجی برحسب رتبه، طبقه بندی و دارای شرایطی است که در ادامه به آن می پردازیم.

شرایط اخذ پذیرش پذیرش تحصیلی رشته پزشکی در استرالیا

رتبه بندی ATAR داشتن رتبه بالا (95%) مختص دانشجویانی است که مدرک دیپلم خود را از استرالیا دریافت کرده اند. این رتبه بندی ( ATAR ) عددی بین صفر تا 99.95 است. و تعیین کننده ورودی دانش آموزان به رشته های مختلف در استرالیاست. و اخذ ATAR 95 به دانش آموزان برتر اعطا می شود. دانش آموزان دارای امتیاز ATAR 96 و بالاتر می توانند بدون کنکور پذیرش دانشگاه های پزشکی در کشور استرالیا را داشته باشند.

زبان تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در کشور استرالیا انگلیسی است. و داشتن مدرک آیلتس7 یا TOEFL IBT حداقل نمره 96 و نمره Reading 23 و سه مهارت دیگر امتیاز25 الزامیست.

مصاحبه های فردی MMI است که در این بخش اعضای هیات علمی، علاوه بر مهارت های علمی دانشجو، استقلال اخلاقی، خلاقیت، مهارت های ارتباطی و تفکر انتقادی دانشجو را محک می زند.

گذراندن آزمون ISAT (International Student Admission Test) تست پذیرش دانشجویان بین المللی.

امتحان GAMSAT( The Graduate Australian Medical School Admission Test) یا تست پذیرش تحصیلات تکمیلی در استرالیاست. که میزان توانایی و مهارت از طریق تجربه و یادگیری را ارزیابی می نماید.

تفاوت مدرک MBBS وMD در تحصیل پزشکی استرالیا

MBBS( Bachelor of Medicine/Bachelor of Surgery)  مدرک کارشناسی محسوب می شود و مدت زمان تحصیل آن یک سال است.

MD(Doctor of Medicine) مدرک کارشناسی ارشد می باشد و مدت زمان تحصیلی آن طولانی است.

البته هر دو مدرک مورد تایید انجمن پزشکان استرالیا قرار گرفته و فارغ التحصیلان می توانند به عنوان پزشک عمومی مشغول به کار شوند.

تحصیل پزشکی در استرالیا با مدرک دیپلم

دانش آموزان دارای دیپلم استرالیایی یا معادل دیپلم استرالیایی از کشور خود، جهت اخذ پذیرش تحصیلی رشته پزشکی در استرالیا ابتدا با گذراندن لیسانس علوم پایه در مدت زمان 3 سال و همینطور انجام مصاحبه حضوری، اخذ مدرک زبان انگلیسی در سطح بالا و گذراندن آزمون های مختلف. می توانند در رشته پزشکی به استرالیا ورود کنند.

راه های ورود به رشته پزشکی در استرالیا

راه های ورود به رشته پزشکی در کشور استرالیا به دو روش مستقیم و غیر مستقیم صورت می گیرد.

ورود مستقیم پزشکی در استرالیا : در این روش متقاضی علاوه بر داشتن معدل بالا ATAR96، نمره بالا در امتحانISAT، رزومه قوی و فعالیت در امور اجتماعی. به مصاحبه نیز دعوت شده و در صورت موفقیت، پذیرش مستقیم پزشکی را اخذ می نمایند.

ورود غیر مستقیم پزشکی در استرالیا : در روش غیر مستقیم، متقاضی باید ابتدا کارشناسی ( Medical Science ) بخواند و معدل حداقل 5,5 دریافت و در امتحان GAMSAT نمره 50 اخذ نماید. و برای کارشناسی ارشد (Doctor of Medicine) MD اقدام نماید.

بهترین دانشگاه های استرالیا

دانشگاه موناش، دانشگاه سیدنی، دانشگاه گریفیث و… می باشد.

دانشکده پزشکی سیدنی دارای رتبه 15 در دنیا و رتبه اول در استرالیاست. این دانشگاه تنها 30 دانشجوی استرالیایی و 10 دانشجوی بین المللی در رشته پزشکی می پذیرد. البته این افراد بعد از گذراندن دوره 3 ساله کارشناسی علوم پایه، برای ورود به دوره 4 ساله پزشکی باید آزمون GAMSAT با حداقل امتیاز 50 را گذرانده و 8 مصاحبه انجام دهند. که در این شرایط تعداد محدودی از دانشجویان موفق به ورود دوره 4 ساله پزشکی یا MD می شوند.

دانشگاه موناش در رشته پزشکی، مدرک کارشناسی ارائه می دهد. و از دانشجویان خارجی  آزمون GAMSAT و مصاحبه و آیلتس7 را درخواست می‌ کنند.

دانشگاه گریفیث بر پیشرفت درک عمیق از علم پزشکی و مهارت های ارتباطی تاکید دارد. و به دانشجویان مراحل بالینی را به صورت تخصصی یک روز در هفته آموزش می دهند. شرایط ورودی دانشجویان به این دانشگاه برای مقطع کارشناسی، ارائه دیپلم ایرانی با معدل بالای 18_گواهینامه پیش دانشگاهی با حداقل معدل مورد نیاز. در مقطع کارشناسی ارشد، ارائه مدرک لیسانس یا مدرک معادل آن با نمرات بالا_ ارائه کار یا حرفه یا یک بخش تحقیقاتی در رشته مورد نظر و ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس7 می باشد.

هزینه تحصیل پزشکی در کشور استرالیا

هزینه تحصیلی پزشکی در کشور استرالیا بالاتر از انگلیس و آمریکاست. ولی به علت پایین بودن هزینه زندگی در این کشور و اعتبار دانشگاه های استرالیا، دانشجویان بسیاری برای ادامه تحصیل جذب استرالیا می شوند. شهریه پزشکی در استرالیا در سال حدود 70000 دلار است. البته این هزینه بسته به نوع رشته، داخلی یا بین المللی بودن دانشجو، طبقه بندی دوره تحصیلی و دانشگاه متفاوت است. و این هزینه برحسب واحد اعتبار( UOC ) محاسبه می شود. هزینه سالیانه کارشناسی علوم پایه در استرالیا بین 30 تا 45 هزار دلار استرالیاست و هزینه دوره 4 ساله پزشکی 60 تا 90 هزار دلار در سال می باشد.

دندان پزشکی در استرالیا

تحصیل دندان پزشکی در کشور استرالیا بسته به نوع دانشگاه، دارای پذیرش سخت و رقابتی است. و شرایط خاص خود را دارد. عموما مدت زمان تحصیل دندان پزشکی در دانشگاه های استرالیا بین 4 تا 6 سال به طول می انجامد. دانشگاه های خصوصی پذیرش بهتری نسبت به دانشگاه های دولتی دارند. البته هزینه دانشگاه های خصوصی در استرالیا بسیار بالاست و همچنین این نوع دانشگاه ها باید مورد تائید وزارت علوم استرالیا نیز قرار بگیرند.

اکثر دانشگاه های استرالیا تحصیل دندان پزشکی به مدت زمان 5 سال را در برنامه خود دارند. ولی دوره تحصیل دندان پزشکی در دانشگاه های سیدنی و ملبورن 4 ساله ارائه می شود. که برای این دوره ارائه مدرک کارشناسی از طرف دانشجو الزامیست. دانشجو باید دارای مدرک کارشناسی در رشته های علوم پایه یا علوم تجربی مانند شیمی یا زیست باشد. و در آزمون Gamsat یا Umat شرکت کند. و مصاحبه انجام و در صورت قبولی در رشته دندان پزشکی شروع به تحصیل کند.

بورسیه هایی که کشور استرالیا به دانشجویان پزشکی یا دندان پزشکی اهدا می کند شامل: 

TAFE NSW : این نوع بورسیه به همه دانشجویانی که دو ترم را گذرانده باشند تعلق می گیرد.

استفاده از بورسیه های تحصیلی تایمز: این بورسیه به دانشجویانی که دارای شرایط لازم موسسه تایمز باشند از طرف این موسسه اهدا می شود.

کمک هزینه برای دانشجویان بین المللی : از طرف دولت استرالیا، بورسیه به دانشجویان واجد شرایط اهدا می شود.

مزایای تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در استرالیا

اجازه کار به دانشجویان در زمان تحصیل

تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در استرالیا به زبان انگلیسی

تحصیل در دانشگاه های معتبر استرالیا

امکانات بالای دانشگاه های استرالیا

ارائه مدرک بین المللی به فارغ التحصیلان رشته پزشکی و دندان پزشکی استرالیا

هزینه تحصیل دندان پزشکی در استرالیا

دندان پزشکی از گران ترین رشته های تحصیلی در سراسر دنیاست. هزینه این رشته تحصیلی در کشور استرالیا مبلغی حدود 30000 تا 80000 دلار استرالیا در سال می باشد. علاوه براین، هزینه ای در حدود 1000 تا 1500 دلار ماهیانه بابت امرار و معاش نیز باید کنار گذاشت. البته اگر دانشجو از خوابگاه دانشگاه استفاده کند، بیمه دریافت کرده و هزینه زندگی، مبلغ کمی را به خود اختصاص می دهد.

کار و درآمد پزشکی در کشور استرالیا

بالاترین درآمد سالانه در کشور استرالیا به پزشکان تعلق دارد. و این رشته نسبت به رشته های معماری، حقوق، مهندسی و… از درآمد بالایی برخوردار است. و با توجه به موقعیت و سابقه کاری پزشکان، شغل های متفاوتی نیز برای پزشکان در استرالیا وجود دارد. تعدادی از پزشکان بیمارستان های دولتی یا خصوصی را انتخاب می کنند. و در آنجا مشغول به کار می شوند. تعدادی نیز ترجیح می دهند در کلینیک ها در بخش اداری استخدام شوند. و تعدادی نیز به علت سابقه کم پزشکی در مناطق کم جمعیت و دور از شهر مشغول به کار می شوند.

درآمد پزشکان عمومی در استرالیا نسبت به نوع کار، موقعیت جغرافیایی کار( در روستاها، شهرهای دور افتاده یا شهرهای بزرگ)، سابقه کار، کلینیک های خصوصی یا دولتی و ساعات کاری متفاوت است و معمولا مبلغی حدود 100,000 تا 400,000 دلار استرالیا دریافت می کنند.

البته پزشکان جراح و متخصص تا 600,000 دلار نیز دریافت می کنند.

اقامت بعد از تحصیل پزشکی در  کشور استرالیا

کشور استرالیا به جهت کمبود نیروی پزشکی، شرایط خوب آب و هوایی و درآمد بالا نسبت به کشورهای دیگر، پزشکان بسیاری قصد مهاجرت به این کشور را دارند. به همین جهت اداره مهاجرت این کشور نیز درخواست متقاضیان پزشکی را در اسرع وقت پاسخ می دهد. به طور کلی 3 راه برای مهاجرت پزشکان به استرالیا وجود دارد که عبارتند از: مهاجرت به عنوان مدیر درمانگاه، درخواست اقامت به عنوان پزشک عمومی و درخواست اقامت به عنوان پزشک متخصص. که البته شرایط متخصصان نسبت به نوع تخصص متفاوت است.

پزشکانی که از کشورهای دیگر موفق به اخذ مدرک پزشکی می شوند برای اقامت در کشور استرالیا، مدرکشان توسط انجمن پزشکان این کشور ارزیابی می شود. و متقاضیان پزشکی باید آیلتس7 داشته و هیچ بندی از آن کمتر از 7 نباشد. گذراندن آزمون تئوری MCQ و گذراندن آزمون عملی AMC Clinical Exam و همچنین کار به مدت 12 ماه تحت نظارت قرار می گیرد. این در حالیست که دانشجویان پزشکی که در کشور استرالیا فارغ التحصیل شده اند، دوره انترنی را گذرانده و توسط انجمن پزشکی تائید و register می شوند.

دانشگاه های پزشکی استرالیا دارای قوانین سخت و کیفیت بالای آموزشی هستند  به همین جهت مدرک پزشکی استرالیا در اکثر دولتها معتبر و قابل قبول است.

 

جهت اطلاع بیشتر اخذ پذیرش تحصیلی رشته پزشکی در استرالیا با مشاورین پردیس ویزا تماس حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *